Konkordato Uygulamasında Yapılan Önemli Düzenlemeler

Konkordato Uygulamasında Yapılan Önemli Düzenlemeler

Konkordato ön projesine ilişkin makul güvence veren denetim raporunun hazırlanmasında faaliyet izninin iptali yaptırımı gerektiren mevzuata aykırılıkların tespit edilmesi nedeniyle, Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu (KGK) tarafından 29.09.2025 ve 11.10.2025 tarihlerinde iki önemli “Kurul Kararı” yayınlanmıştır.

 

“Konkordato Talebine Eklenecek Belgeler Hakkında Yönetmelik“ kapsamında eklenmesi gereken önemli belgelerden birisi de,  KAYIK (Kamu Yararını İlgilendiren Kurumlar) yetkili bağımsız denetim firmaları tarafından düzenlenen “Makul Güvence Veren Denetim Raporu” dur. Bu rapor dört bölümdür.

  1. Finansal Tabloların denetimi
  2. Karşılaştırma Tablosunun incelenmesi,
  3. Konkordato Ön Projesinin analizi,
  4. Etik ve Kalite Standartlarına Uygunluk.

Makul Güvence Raporu, GDS 3000 – Güvence Denetimleri Standardı ile GDS 3400 – İleriye Yönelik Finansal Bilgilerin İncelenmesi standardı hükümlerine göre düzenlenir.

GDS 3000, finansal olmayan bilgilerin güvenilirliğini sağlamak amacıyla yapılan güvence denetimlerine ilişkin temel ilkeleri, etik kuralları ve raporlama standartlarını belirler.

GDS 3400, denetçinin ileriye yönelik finansal bilgileri makul varsayımlar ve uygun hazırlama kriterlerine göre değerlendirmesini, önemli yanlışlık risklerini belirlemesini ve sınırlı güvence sağlamasını amaçlayan bir standarttır.

Kamu Gözetimi Kurumu (KGK) tarafından, makul güvence veren denetim raporlarında  mevzuata aykırılıkların tespiti ve bazı firmaların faaliyet izinlerinin iptal edilmesi sonucunda iki Kurul Kararı yayınlamıştır.

29.09.2025 tarihli Kurul Kararında konkordato ön projesi ve eklerine ilişkin makul güvence veren denetim raporlarının hazırlanmasında yetkili denetim kuruluşlarıyla ilgili yeni düzenlemeler getirmiştir. Yeni düzenlemeye ait başlıklar şöyledir;

  • Denetim yetkisini kötüye kullanan veya mevzuata aykırı davranan kuruluşların faaliyet izinlerinin iptali öngörülmüştür.
  • İdari yaptırım kararı kesinleşen denetim kuruluşları ve sorumlu denetçiler, üç yıl süreyle konkordato denetim faaliyetinde bulunamayacaktır.
  • Denetim kuruluşlarının, yetkili denetim ekiplerini KGK’ya bildirmesi zorunlu hale getirilmiştir.
  • Kamu yararı, denetime olan güven ve kalite vurgusu yapılmıştır.

 

11.10.2025 tarihli Kurul Kararında ise yetkili denetim kuruluşlarının hangi koşullarda konkordato ön projesiyle ilgili makul güvence denetimi yapabileceği açıklığa kavuşturulmuştur.

  • Kamu Yararını İlgilendiren Kuruluşlar (KAYİK) dahil yetkili denetim kuruluşlarının, tescil tarihinden itibaren 3 yıl sonra konkordato ön proje denetimi yapabileceği hükme bağlanmıştır.
  • Denetim kalitesi ve kamu yararı kavramları vurgulanmış, güven artırıcı hükümler sadeleştirilmiştir.
  • Karar, uygulamada ortaya çıkan yetki belirsizliklerini gidermeyi amaçlamaktadır.

 

Kamu Gözetimi Kurumu 29.09.2025 tarihli ve 11.10.2025 tarihli Kurul Kararları ile, bağımsız denetim alanında kaliteyi yükseltmeyi, denetim yetkisinin kötüye kullanılmasını önlemeyi ve kamu yararını gözeten daha güvenilir bir denetim yapısını tesis etmeyi hedeflemektedir.

Bu kararlardan sonra  konkordato projelerine ilişkin makul güvence raporları yalnızca en az 3 yıl denetim faaliyetinde bulunan yetkilendirilmiş KAYİK bağımsız denetim kuruluşları tarafından konkordato projelerine yönelik makul güvence raporu düzenleyebilecekler ve denetim kalitesi, tarafsızlık ve kamu yararı  ilkeleri çerçevesinde sıkı bir denetime tabi tutulacaktır.

 

Peki, bu kararların uygulamaya etkisi nasıl yansıyacaktır?

Makul güvence raporu veren bağımsız denetim firma sayısı azalacak, arz ve talep durumuna göre rapor düzenleme ücretleri değişecektir. Talebin yoğun olması durumunda fiyatlar yükselecektir.

Ayrıca, denetim firmaları olası riskleri bertaraf etmek amacıyla daha fazla belge ve bilgi isteyecek ve konkordato hazırlık süreci uzayacaktır.

Test

Form Gönderimi

Tamam